W co zagrać #7 - Wyjątkowi bohaterowie i niezwykłe zagrożenia




“Wyjątkowi bohaterowie i niezwykłe zagrożenia” (albo OHET jak się mówi potocznie korzystając ze skrótu angielskiego tytułu gry) to mający nieco ponad 50 stron bogato ilustrowany podręcznik zawierający quasi-uniwersalną mechanikę przeznaczona do grania w heroic fantasy. Wyszedł on spod ręki doświadczonego MG i twórcy RPGów - Michała “Kuglarza” Dzidta. Początkowo pojawił się tylko w wersji PDF na serwisie DriveThru, ale za to zarówno polskiej jak i angielskiej wersji językowej. Teraz autor zdecydował się na zbiórkę na WSPIERAM.TO po to by wydać jego wersje papierową (jak sam mówi - pełen kolor i kredowy papier). O “Wyjątkowych bohaterach i niezwykłych zagrożeniach” usłyszałem już jakiś czas temu - jeszcze przed premierą na DriveThru. Przez ścianę mojego facebooka przewinęło się kilka informacji, lecz nawał innych RPGów i różnych innych rzeczy spowodował że dopiero teraz, przy okazji zbiórki  zainteresowałem się nią nieco szerzej.


Świat

W podręczniku do OHET nie ma k bazowo opisanego świata. Jedynie sugestia tego jak może wyglądać. MG może popuścić wodze fantazji i stworzyć (najlepiej razem z graczami) taki setting jaki będzie wszystkim najbardziej pasował. Generyczny świat heroic fantasy sprawdzi się tu idealnie. Wystarczy poświęcić jedną sesję by razem z graczami stworzyć własny świat Niezwykłych Przygód dla Wyjątkowych Bohaterów.
Z tego co wiem Kuglarz i pomagająca mu ekipa pracują już nad settingami konkretnie napisanymi pod tę mechanikę, z których co najmniej jeden pozwoli na zabawę sandboxową. 


Postacie

Tworzenie postaci jest bardzo proste i zasadniczo wystarczy zaledwie kilka minut by stworzyć w pełni grywalną postać. W podręczniku głównym autor oddaje nam sześć grywalnych archetypów postaci. Dość klasycznie jest to Wojownik, Łotr, Barbarzyńca, Mag, Kapłan i Bard. Można również tworzyć Wieloklasowców i łączyć zalety dwóch profesji.
Najciekawszym elementem tworzenia postaci jest Koncepcja Bohatera. W OHET nie uświadczycie poziomów. Poziom Mocy (Nibiru FTW) postaci mierzony jest właśnie Konceptem Bohatera (KB). Na początku Koncept naszego Bohatera składa się z 7 słów (nie licząc przecinków, przyimków, zaimków). Kolejne słowa wykupujemy za PDki. Po zakupie możemy nie tylko dodać słowo ale również przebudować opis.
Mamy więc:

Półelfią łuczniczkę, szukającą zemsty na orkach za śmierć matki (KB 7)

potem:

Półelfią łuczniczkę, zwana orkobójczynią, najemniczkę szukająca sławy i pieniędzy (KB 8)

aż w końcu w przyszłości:

Półelfią mistrzynię łuku, bohaterkę dwunastu królestw, wyzwolicielkę boga, cudem odnalezioną, zaginioną córkę następcy tronu Cesarstwa, dzierżycielkę Łuku z serca Drzewa Życia. (KB 20)

Oczywiście koncepty mogą być o wiele mniej heroiczne, a bardziej opisowe. Oczywiście wraz z wyższym Konceptem bohater otrzymuje dostęp do nowych specjalnych zdolności. Warto więc inwestować PDki w dłuższe opisy.
Jeżeli już jesteśmy przy PDkach to warto wspomnieć że Kuglarz zastosował dość specyficzny (a dla niektórych wręcz kontrowersyjny) system przyznawania PDków. PDki otrzymujemy za podniesienie poziomu trudności testu, za obniżenie wyniku rzuconego na kostce (obie rzeczy deklarowane przed rzutem) i za dobrowolną zamianę zdanego testu na dotkliwą porażkę. PDki można wydawać natomiast nie tylko na podnoszenie sobie statystyk czy wykupywanie słów do KB, ale również na przerzuty cz pomaganie w rzutach innym graczom. Ale uwaga! Po zakończeniu sesji niewykorzystane PDki się zerują. Należy więc o nie dbać i nie zapomnieć ich wydawać.



Mechanika

Mechanika OHET jest skrzyżowaniem FU: The Freeform/Universal RPG i D&D (choć sam autor wskazuje na też na inspirowanie się Apocalypse Worldem i Black Hackiem)
Sam rdzeń mechaniczny jest żywcem przeniesiony FU. Rzucamy jedną lub dwoma kośćmi sześciościennymi (k6) a wynik rzutu jest wpisuje się w jeden z sześciu stanów sukcesu. Gdy wyrzucimy więc:
  • 6 -  “Tak, i” - Test został zdany oraz spowodował dodatkowe pozytywne efekty
  • 5 -  Tak” - Test został zdany i nie wywołał żadnych efektów
  • 4 - “Tak, ale” - Test został zdany, ale wywołał negatywne efekty
  • 3 - “Nie, ale” - Test nie został zdany ale wywołał dodatkowe pozytywne efekty
  • 2 - “Nie” - Test nie został zdany i nie wywołał żadnych efektów
  • 1 - “Nie, i” -  Test nie został zdany, oraz wywołał negatywne efekty


Mamy też trzy rodzaje testów:
  • Łatwe - rzucamy 2k6 i wybieramy lepszy wynik
  • Przeciętne - po prostu rzucamy k6
  • Trudne - rzucamy 2k6 i wybieramy gorszy wynik


Na trudność testu wpływają atrybuty postaci, etykiety postaci (różne elementy wpływające na stan psychofizyczny postaci) i etykiety okoliczności (wynikające z opisu otoczenia i sytuacji w jakiej znajdują się bohaterowie.) I w sumie to tyle. Mechanika jest prosta jak konstrukcja cepa i można ją złapać naprawdę szybko. Sześciostanowy wynik rzutu, mimo iż wymaga od MG początkowo przestawienia się ale długofalowo zwiększa dynamikę gry.
Jeżeli sami chcecie się przekonać czy mechanika będzie wam pasować możecie pobrać z DriveThru jej wersję BETA całkowicie za darmo.


Konwencja, kampanie i przygody 

Podstawą gry w OHET jest kolorowy świat fantasy i kolorowe przygody fantasy. W końcu już sam tytuł mówi o wyjątkowych bohaterach i niezwykłych przygodach i przeciwnościach z którymi się będą musieli zmierzyć. To nie jest system o bólu egzystencjalnym, zaawansowanej grze politycznej czy beznadziei. Można zapomnieć o realizmie. Tu bohaterowie mają błyszczące zbroje. smoki są straszne a domy w miasteczkach mają pobielone ściany i czerwone dachy.
Oprócz tego bez trudu jest też w stanie uciągnąć inne wersje fantasy - sword and sorcery, high, opowieści łotrzykowskie (w klimatach Locke’a Lamory), a nawet klasyczny dark (czyli fantasy + horror, a nie upośledzoną wersję darku pełną Jesiennej Gawędy, bieda-realizmu i umierania w błocie),. 
Sam system wydaje się bardziej skierowany do gry sandboxowej, co za tym idzie kampanie będą w dużej mierze tworzone nie tylko przez pomysły graczy i MG ale również przez losowe generatory wszystkiego. Pod tego typu rozgrywkę system sprawdza się wyśmienicie.
Bazowo nasza kampania będzie opowiadać o bohaterach na początku swojej kariery. Ich koncepty będą nam mówić kim byli albo kim będą się chcieli stać (co samo w sobie jest genialną zahaczką na przygody)

Dlaczego warto kupić

Podręcznik do “Wyjątkowych bohaterów i niezwykłych zagrożeń” jest jedną z najfajniejszych rzeczy jaka spotkała polski rynek RPG pod koniec. Za nieduże pieniądze otrzymujemy bardzo ładny, kolorowy polski RPG (nie widziałem czegoś tak fajnego i polskiego od “Nemesis” Andrzeja Stója) a w środku bardzo łatwą, dynamiczną i co najważniejsze grywalną mechanikę. Razem z podstawką zbiórka ufunduje też całkiem pokaźną liczbę dodatków w PDFach - przygód i rozszerzeń, a tak naprawdę dopiero się ona zaczęła więc może się okazać, że nim się skończy dostaniemy nie dość, że fajny to jeszcze solidnie rozbudowany produkt.
Grę ze szczerego serca polecam. Sam zamierzam poprowadzić sandboxa korzystając z zasad OHET. Czego i wam życzę.

PS. W chwili publikowania tego tekstu gra zebrała 520% zakładanych pieniędzy.

Chciałbym podziękować Autorowi za udostępnienie mi podręcznika recenzenckiego oraz za umożliwienie korzystania z zawartych w nim grafik.

Komentarze

Prześlij komentarz