Opowieści ze Znanych Światów #4 - Niewidzialne Triady



Gdy Thakui oj Mani wszedł do sali wszelkie rozmowy ucichły. Dwunastu ukarów zebranych wokół stołu zamarło w oczekiwaniu. Biała, żałobna szata posłańca mogła znaczyć tylko jedno. Thakui uśmiechnął się smutno i położył na stole sztylet z kości gaalba.
- Bracia. – zaczął w końcu. – Szlachetny jonki odszedł do Bogów.
Ukarowie zebrani wokół zawyli żałośnie...
- Nie martwcie się bracia. Zemsta będzie nasza. Ta ludzka małpa zapłaci za grzech. Przysięgam na krew.
To mówiąc uniósł sztylet i naciął rękę powyżej nadgarstka. Krew silnym strumieniem spłynęła na stół podkreślając wagę przysięgi...


Niewidzialne Triady wywodzą się od ostatnich obrońców Kordeth podczas wojny z ludźmi. W pierwszych latach okupacji chronili ludność cywilną walcząc ze szczególnie brutalnymi aktami ludzkiej przemocy. Tak naprawdę jednak tradycja Taanari Kuul (gdyż tak nazywają się po ukarsku) jest dużo starsza, sięgająca prawie początków ukarskiej cywilizacji.
Po kilkudziesięciu latach konspiracji Triady zaczęły rozszerzać swoją działalność na niezbyt legalne gałęzie ukarskiej gospodarki. Niedługo później zaczęli organizować swoje placówki na innych planetach. W czasach Drugiej Republiki władze dość skutecznie się z nimi radziły i doprowadziły nawet do ich prawie całkowitego rozbicia. Kilka czynników (upadek II Republiki i przywiązanie niektórych klanów do tradycji Triad) pozwoliło jednak organizacji przetrwać, a nawet w czasie Mrocznych Wieków znacznie się rozwinąć. Podczas Wojen o Tron Triady wspierały stronnictwa pro-al-malickie i prohawkwoodzkie. Dzięki temu ich dziedziny prawie nie ucierpiały podczas zmian władzy. Całkowicie odcięli się od powstania na Aylonie i pomogli nawet je zakończyć ( to jeden z vultri zabił hrabiego Ruryka Decadosa i jego Yakovian ) nie widząc sensu w śmierci braci, którzy umierali za przegraną sławę.

Organizacja

Niewidzialne Triady stworzyły niezwykle sprawną sieć placówek na wszystkich planetach Znanych Światów. Na czele każdej planety stoi jonki – ukar wywodzący się zwykle z rodu szlacheckiego, który kontroluje i odpowiada za ogół operacji Triad na danej planecie. Podlega mu różna liczba ukarów – żołnierzy ulicy. Na Kordeth rezyduje ma-jonki – przywódca. Tu też Triady mają najwięcej członków. Według danych szacunkowych Oka jest ich tu około 170 tysięcy. Wszystkie placówki połączone są siecią statków kursujących regularnie między planetami. Bazą szkoleniową Triad jest Aylon. Podczas lokalnych konfliktów żołnierze ulicy szkolą się w walce i taktykach partyzanckich.
Tylko ukarowie są członkami Triad. Zdarza się jednak, że ludzie są wykorzystywani jako piloci, bądź agenci w terenie. Tacy członkowie nazywani są lakh-ta.

Gałęzie Działalności

Podstawą działalności Triad jest przemyt ukarskich narkotyków i trucizn oraz wymuszenia. "Bezpieczne domy" znajdują się zwykle w slumsach skąd bezpiecznie można kierować całym procederem. Z bezpiecznych domów operują zwykle sieci dealerów ( często są to ludzie ) sprzedających narkotyki na ulicach i czasem nawet dla sfer wyższych. Z takich baz operują też komanda operacyjne zajmujące się wymuszeniami i kontrolujące niejednokrotnie całe dzielnice slumsów. Są one dobrze wytrenowane i uzbrojone więc w zasadzie nikt nie oponuje przeciw ich "ochronie". Triady działają głownie w slumsach i bardzo rzadko przenoszą swą działalność do lepszych dzielnic. Zapewnia im to bezpieczeństwo i spokój od milicji rodowej.
Na Kordeth w najgłębszych jaskiniach, członkowie Triad prowadzą uprawy narkotyków. Są one dobrze strzeżone (choć ukarski rząd Kordeth dobrze o nich wie i ściąga z nich podatki) Na tej planecie znajduje się też szkoła w której uczy się elita Tanaari Kuul – vultri – "zabójcy". Podobnie jak gildia zabójców – Triady oferują swoim zleceniodawcom fachowców. Wielu z vultri należy również do Gildii, z którą Triady mają tajną umowę.
Kolejną ważną dziedziną działalności Triad jest handel informacjami. W zasadzie nic nie ukryje się przed nimi na kontrolowanym terenie. Sieć informatorów (oczywiście nie należących do organizacji) oplata w zasadzie wszystkie planety. Nie jest ona tak doskonała jak agentury Oka czy Decadosów, ale wyprzedza wszystkie pozostałe.
Prawie zupełnie nie zajmują się Triady handlem żywym towarem i nielegalnymi domami publicznymi i kasynami. Na mocy porozumienia z Kajdaniarzami i Pozyskiwaczami odstąpili od tych dziedzin przestępczej sztuki.

Najważniejsze tradycje Triad

Kodeks Tradycji Triad zawiera ponad 100 zasad, którymi winien kierować się członek organizacji. Tu przedstawiono najważniejsze z nich:

  • Tradycja Tatuażu – każdy wstępujący do triad ma wykonywany na plecach ukarski tatuaż przedstawiający trójkąt triad. Zwykle wtapia się w inne tatuaże, jednak tak by inny członek Triad rozpoznał brata
  • Tradycja Opieki – przed wiekami Triady zostały powołane do obrony społeczeństwa ukarskiego. Tradycja ta wiąże się z zakazem krzywdzenia i zabijania innych ukarów, chyba że ci jawnie sprzeciwili się tradycjom.
  • Tradycja Zwierzchnictwa – bezwzględne posłuszeństwo starszemu stopniem członkowi Triad.
  • Tradycja Domu Słów – wszyscy członkowie Triad zobowiązani są do przestrzegania tradycji ukarskiej i do pojawiania się na "czytaniach".
  • Tradycja Przysięgi – gdy członek Triad podczas przysięgi przetnie sobie nadgarstek nożem z kości to tak danego słowa nigdy nie złamie.

Tworzenie postaci - Triady

Trzeba się dobrze zastanowić nim pozwolimy graczom wybrać postacie spośród Triad. Nieodpowiednio dobrana postać może zburzyć cała intrygę lub zniszczyć drużynę.
Do wyboru daję trzy archetypy postaci z Triad:

Komanda operacyjne Triad
Komanda zajmują się wymuszeniami i ochroną interesów Triad. Są żołnierzami ulicy wymuszającymi posłuch wśród maluczkich samą swoją obecnością.
Cechy: Siła, Zręczność, Wytrzymałość
Umiejętności wrodzone: wywieranie wrażenia, broń biała, walka wręcz, strzelanie
Umiejętności wyuczone: znajomość ulicy
Ścieżka Psi: Soma
Błogosławieństwa / Przekleństwa: "Siła" perswazji (+2 do wywierania wrażenia gdy zastrasza), Duma (-2 Opanowanie, gdy zostanie znieważony )
Dobrodziejstwa: ciężka broń, Ranga w Triadach

Psy Triad
Agenci Triad zajmujący się zdobywaniem informacji i rozszerzaniem kontaktów Triad. Zajmują się również organizowaniem nowych rynków zbytu na usługi Triad
Cechy: Spryt, Percepcja, Ekstrawesja
Umiejętności wrodzone: urok osobisty, skradanie się, spostrzegawczość
Umiejętności wyuczone: wiedza (planety), szelmowstwo, dociekliwość, cwaniactwo
Ścieżka Psi: Szósty Zmysł
Błogosławieństwa / Przekleństwa: Podejrzliwość (+2 do Percepcji, gdy w grę wchodzi rywalizacja), Paranoik (-2 Opanowanie, gdy zaczyna coś podejrzewać)
Dobrodziejstwa: Ranga w Triadach, Sieć Informatorów

Vultri
Vultri to klan wewnątrz Triad stanowiący elitę zabójców organizacji. Każdy jest szkolony inaczej i każdy inaczej pracuje.
Cechy: Spryt, Percepcja, Zręczność
Umiejętności wrodzone: związane z walką, skradanie się, ukrywanie się
Umiejętności wyuczone: survival, otwieranie zamków, sztuki walki
Ścieżka Psi: Ukrycie
Błogosławieństwa / Przekleństwa: Oburęczność, Gbur
Dobrodziejstwa: snajperka, kombinezon maskujący

Rangi w Triadach

  • ma-jonki – przywódca organizacji – rezyduje na Kordeth - niedostępne
  • jonki – pułkownik ulicy – zwierzchnik planety - 11 p.
  • ma-tori – kapitan ulicy – zwierzchnik kontynentu - 9 p.
  • tori – porucznik ulicy – zwierzchnik dystryktu lub dużego miasta - 7 p.
  • ma-lakh – sierżant ulicy – dowódca komanda Triad - 5 p.
  • lakh – zwykły członek Triad - 3 p.

Każdego z członków można poznać po odpowiednim tatuażu, lecz niewielu (poza organizacją) jest takich, którzy potrafią je rozróżnić.

Komentarze